ابعاد اتاق سرور
مقالات تخصصی: ابعاد استاندارد اتاق سرور و میزان فضای لازم| نویسنده: مدیریت سایت | تاریخ انتشار: 1402/09/21

 اتاق سرور یکی از بخش های زیربنایی یک شبکه است. اتاق سرور یک مرکز کنترل و نظارت بر شبکه است که تمامی تجهیزات سخت افزاری شبکه همچون سرورها، سوئیچ ها، روترها و سایر تجهیزات که همگی درون رک سرورها قراردارند در آن نگهداری می شوند. به عبارت دقیق تر، اتاق سرور مکانی است که سرورها و سایر تجهیزات مهم یک شرکت در آن نگهداری میشوند. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اتاق سرور بخشی از یک مرکز داده است که چند سرور فیزیکی با پارامترهای مختلف در آن قرار میگیرند. یک مرکز داده ممکن است شامل چند اتاق سرور باشد که هر یک برای انجام خدمات جداگانه ای تعریف شده اند.
در حالت کلی در یک اتاق سرور ممکن است صدها سرور در رک ها قرار گرفته باشند. اتاق سرور می تواند برخی از ویژگی های مراکز داده را در ابعاد کوچکتر داشته باشد. شرکتهای متوسط و کوچک در بیشتر موارد تجهیزات شبکه خود را در یک یا چند اتاق سرور نگهداری میکنند تا تجهیزات از دسترس افراد غیر مجاز به دور باشد. به همین دلیل دسترسی فیزیکی به اتاق سرور محدود به چند نفر از کارمندانی است که شرح وظایف آنها تعریف شده است.
مهم ترین نکته پیرامون اتاق سرور، منطبق بودن طراحی با استانداردها و اصول کابل کشی ساخت یافته است. رعایت استانداردها باعث می شود شبکه ای کارآمد با قابلیت اطمینان و دسترس پذیر ایجاد شود. البته دقت شود در برخی از شرکتها ممکن است فضایی از محیط کاری را پارتیشن بندی کنند و آن را اتاق سرور بنامند، زیرا قرار است یک رک با ابعاد معمولی در آن قرار گیرد!

ابعاد اتاق سرور چقدر باشد؟

از نظر اندازه، اتاق سرور باید به اندازه‌ای باشد که نیازهای مشخص تجهیزات خاص، از جمله فضای مورد نیاز اطراف تجهیزات برای پشتیبانی و نگهداری را پوشش دهد. همچنین در اندازه‌گیری اتاق سرور، باید نیازهای آتی را نیز در نظر داشت.

رک در سایزهای مختلف تولید می‌شود. انتخاب ابعاد رک بسته به حجم تجهیزات و شرایط اتاق دارد. یک انتخاب عمومی برای رک، معمولاً عمق 1 متر و ارتفاع 42 یونیت (از کف تا سقف 200 سانتیمتر) و عرض 60 سانتیمتر می‌باشد.

ابعاد اتاق سرور

طول اتاق سرور

رک‌های اتاق سرور را به جهت اشغال فضای کمتر به هم می‌چسبانیم. رک‌های به هم چسبیده یک ردیف رک را تشکیل می‌دهند. هر ردیف رک نیازمند فضای دسترسی است. از کنار آخرین رک تا دیوار فاصله 60 تا 120 سانتیمتر مناسب است. این فضا برای تردد به پشت رک‌ها و دسترسی جانبی مورد نیاز است.

عرض اتاق سرور

فاصله پشت رک باید به اندازه‌ای باشد که درب آن به راحتی باز گردد. فاصله بین 60 تا 120 سانتیمتر برای پشت رک مورد نیاز است. در صورت انتخاب فاصله 60 سانتیمتر درب پشت را دو لنگه انتخاب می‌کنیم تا به راحتی باز گردد. جلوی رک هم محل ورود تجهیزات به داخل آن است. فضای حداقل 120 سانتیمتر برای جلوی رک الزامی است.

ارتفاع اتاق سرور

حداقل ارتفاع سقف در اتاق سرور حتماً از کف نهایی تا هر گونه مانعی مانند تجهیزات روشنایی یا دوربین‌ها 2.6 متر باشد. سقف رک تا سقف اتاق نیازمند 40 سانتیمتر فاصله است. این فاصله برای عملکرد صحیح دتکتورهای اعلام حریق نیز لازم است. بر اساس استاندارد ارتفاع سقف اتاق سرور، ارتفاع مورد نیاز برای زیر کف کاذب و بالای سقف کاذب نیز محاسبه می‌شود. در صورت بلند بودن سقف اتاق میتوان به کمک سقف کاذب اتاق سرور ارتفاع آن را به اندازه مناسب در آورد.

فهرست