آشنایی با نحوه استاندارد سازی اتاق سرور
مقالات تخصصی:آشنایی با نحوه استاندارد سازی اتاق سرور| نویسنده: مدیریت سایت | تاریخ انتشار: 1403/03/05

استاندارد سازی اتاق سرور از اصلی ترین دغدغه های سازمان ها و شرکت های امروزی به شمار می رود. اتاق سرور به عنوان بخشی از یک مرکز داده، زیرساخت‌های لازم را به منظور اشتراک‌گذاری منابع و دسترسی اطلاعات حیاتی و ارزشمند یک سازمان را فراهم می‌آورند. چنانچه زیرساخت‌ فیزیکی به درستی طراحی نشوند استفاده از شبکه، میزان دسترسی‌ها و امنیت اطلاعات، مشکلات بزرگی را به همراه خواهد داشت. مشکلاتی از قبیل از کار افتادن تجهیزات، حریق‌های ناشی از اختلالات تجهیزات برقی و یا حریق در ساختمان، خرابکاری‌های فیزیکی به دلیل دسترسی‌های نامشخص افراد، قطعی سرویس به دلیل رعایت نکردن افزونگی و … که در موارد بحرانی ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد.
 برای جلوگیری از مشکلات عنوان شده، لازم است زیر ساخت فیزیکی مرکز داده یا اتاق سرور مورد بررسی و بازطراحی قرار گیرد. در این نوشته هدف بررسی مراکز داده نبوده و نحوه استاندارد سازی اتاق سرور مورد بررسی قرار میگیرد.
اتاق سرور یک سازمان بنا به دلایل مختلفی ممکن است از نظر زیر ساخت فیزیکی مشکلاتی داشته باشد یا ممکن است قرار بر جابجایی از محل فعلی به مکان دیگری باشد که در این مرحله آشنایی با نحوه استاندارد سازی اتاق سرور با دو استاندارد نام آشنایی این حوزه یعنی استاندارد TIA-942 و استاندارد ANSI/BICSI-002 ضروری می باشد تا از صرف هزینه های مجدد در آینده جلوگیری به عمل آید.
آشنایی با نحوه استاندارد سازی اتاق سرور

روند اجرای استاندارد سازی اتاق سرور

1- بخش عمرانی مرکز داده

1-1 انتخاب محل یا Site Selection

طبق استاندارد ANSI/TIA-569-B محل سایت یا اتاق سرور باید به گونه‌ای انتخاب شود که در پایین‌ترین طبقه ساختمان مد نظر باشد و همچنین محل انتخاب شده با اجزای ساختمان مانند آسانسور، دیوارهای اصلی خارجی و یا دیگر دیوارهای ثابت ساختمانی به علت عدم امکان گسترش‌های آتی محدود نشده باشد. اتاق سرور نباید هیچ گونه پنجره به بیرون داشته باشد و در صورت وجود پنجره به دلیل افزایش بار گرمایی حاصل از نور خورشید و کاهش امنیت باید پنجره با مصالح مسدود شده و دیوار کشیده شود.

2-1 اجزا، فضاسازی و چیدمان داخلی

اتاق سرور از نظر محیطی فضای کنترل شده‌ای است که هدف اصلی آن استقرار تجهیزات، کابل‌کشی سیستم‌های کامپیوتری و دیگر سیستم‌ها مخابراتی است. طرح فضا بندی در این اتاق باید مطابق با نیازمندی‌های تجهیزات و تسهیلات به گونه‌ای باشد که محاسبه بارگذاری کف شامل وزن تجهیزات، کابل‌ها، پچکوردها و رک‌ها مد نظر قرار گیرد. فضای مورد نیاز به منظور نگهداری و سرویس و نصب تجهیزات و همچنین برای عبور جریان هوا وجود داشته باشد و نیازمندی‌های برق DC و محدودیت‌های ناشی از طول مدارت الکتریکی مراعات و ملاحظات مربوط به طول اتصالات تجهیزات از قبیل حداکثر طول مجاز اتصال تجهیزات به دستگاه‎های جانبی و کابل کنسول آنها رعایت گردد.

رک در اتاق سرور که به منظور قرارگیری تجهیزات سخت افزاری نظیر سرور، سوئیچ، فایروال و … مورد استفاده قرار میگیرد از نظر چینش و ابعاد باید مورد بررسی قرار گیرد.رک های اتاق سرور را به جهت اشغال فضای کمتر به هم می‌چسبانیم. رک‌های به هم چسبیده یک ردیف رک را تشکیل می‌دهند. هر ردیف رک نیازمند فضای دسترسی است. از کنار آخرین رک تا دیوار فاصله 60 تا 120 سانتیمتر مناسب است. این فضا برای تردد به پشت رک‌ها و دسترسی جانبی مورد نیاز است. همچنین ارتفاع رک باید به گونه ای باشد که حداقل 40 سانتیمتر فضا برای عملکرد بهتر دتکتورهای دودی در نظر گرفته شود.

3-1 کف سازی و پوشش کف کاذب

در اتاق سرورهایی که کابل کشی از کف انجام شده است، لازم است از سیستم کف کاذب(Access Floor or Raised Floor Systems) به منظور عبور کابلها استفاده شود. با نصب کف کاذب ارتباط بين اتاق برق و سرور جهت عبور بافه‌های برق و شبکه صورت می‌گیرد. همچنین در اتاق سرورهایی که سیستم سرمایش از کف می باشد به منظور عبور کانالهای سیستم خنک کننده، نصب کف کاذب ضروری است. اجرای سیستم کف کاذب حتماً باید با الزامات اجرایی مندرج در استاندارد ANSI/TIA-569-B بند 8-5 سازگار باشد. به منظور رعایت سیستم ارتینگ، لازم است قبل از نصب کف کاذب اقدامات مناسب در زمینه آماده سازی کف به منظور اجرای کفپوش اپوکسی و نصب و لحیم کاری صفحات مسی صورت گیرد.

آشنایی با نحوه استاندارد سازی اتاق سرور

4-1 پوشش دیوارها

دیوارهای داخلی باید میزان مطلوبی از امنیت فیزیکی را در برابر حریق داخلی و حوادث محیطی داخلی ایجاد کند. با توجه به استاندارد TIA-942 در بخش حفاظت مقابله با حریق، برای حفاظت اجزا و بخش‌های داخلی ساختمان لازم است پوشش‌هایی تعبیه شود که به مدت 60 دقیقه ساختار را در برابر انتشار آتش‌سوزی مقاوم سازند. برای احداث دیوارها از پوشش گچی کناف با ضخامت مناسب از نوع FM(مقاوم در برابر حریق و رطوبت) یا  FR(مقاوم در برابر حریق) استفاده می‌شود و فضای بین گچ و دیوار با لایه پشم سنگ به عرض 5 سانتیمتر با دانسیته 80 کیلوگرم بر مترمکعب از نوع تخته‌ای و با روکش آلومینیوم پر می‌گردد تا مقاومت مركز در برابر حريق افزايش يافته و همچنين به‌عنوان عايق حرارتي مانع از تبادل حرارت بين مركز با بيرون گردد.

5-1 سقف کاذب

اجرای سقف کاذب از قطعات ضد آتش پيشنهاد می‌شود. اين تايلها از جنس خاص بوده و سازه نمايان دارند؛ بدين معني که با استفاده از يک شبکه فلزی سبک و با استفاده از پروفیل‌های سبک آلومينيومي يک شبکه از سلول‌های مربع شکل تشکيل خواهد شد که تايلهای فوق‌الذکر درون اين شبکه قرار خواهند گرفت. در ضمن میتوان از سلول‌های ايجاد شده برای جاگذاری چراغ‌های روشنايي نيز استفاده کرد. ابعاد اين تايلها 60 در 60 سانتيمتر مربع می‌باشد.

6-1 درب ضد حریق استاندارد اتاق سرور

جهت برآورده نمودن حداقل‌های مورد نياز استاندارد و همچنين حفظ امنيت اتاق سرور لازم است کليه درب‌های مرکز (و يا حداقل درب‌های ورودی به آن) از نوع امنيتي باشد. اين درب‌ها بايد از نوع ضد حريق بوده و حداقل به مدت یک ساعت در برابر آتش‌سوزی مقاوم باشند. طبق استاندارد TIA-942 درها بدون در نظر گرفتن چارچوب آن، الزاماً باید حداقل 1 متر عرض و 2.13 متر ارتفاع داشته باشند. درها باید لولایی باز شونده به سمت بیرون یا کشویی و یا قابل برداشتن باشند.

2- سیستم سرمایش

مطابق با استاندارد TIA-942 توصیه می‌شود در مراکز داده یا اتاق سرور، درجه حرارت اتاق بین 20 تا 25 درجه و میزان رطوبت اتاق بین 40% تا 55% و تغییرات دمای محیط کمتر از 5 درجه در هر ساعت باشد. اغلب تجهیزات پردازنده و ذخیره‌ساز دارای مکانیزمی هستند که هوای سرد را از قسمت جلو دریافت نموده و پس از عبور هوا از داخل آن‌ها، هوای گرم حاصل، از قسمت پشت این تجهیزات خارج می‌شود. از این رو به منظور ایجاد جریان هوای مناسب (Air Flow) در رک‌های سرور، از درب توری در جلو و عقب این رک‌ها استفاده می‌شود.

همچنین به منظور تأمین سرمایش مورد نیاز، ضمن همسان‌سازی مسیرهای جریان هوای سرد و گرم، راهکاری جهت توزیع هوای سرد و جمع‌آوری هوای گرم در نظر گرفته شود. به طور کلی سه راهکار Row Oriented، Room Oriented و Rack Oriented به منظور تنظیم دما در یک مرکز داده وجود دارد. عملکرد سه راهکار نامبرده در بخش اول یعنی تولید سرمایش، مشابه یکدیگر است. ولی در بخش دوم هر یک از سه راهکار دارای روش منحصر به فردی برای توزیع هوای سرد و جمع‌آوری هوای گرم هستند و واحد CRAC یا همان Computer Room Air Conditioning به ترتیب به اتاق (Room)، ردیف (Row) و یا رک اختصاص می‌یابد.

 

آشنایی با نحوه استاندارد سازی اتاق سرور

3- سیستم ارتینگ

جهت خنثی‌سازی خطرات ناشي از نويز الکتريکي در اتاق سرور،  لازم است مطابق استاندارد مخابراتي اقدام به حفر چاه ارت نمود. مقاومت چاه بايد کمتر از 2 اهم باشد. با توجه به کارکرد برقي تجهيزات مختلف لازم است چاه‌های ارت مجزايي برای تجهيزات و تأسیسات اتاق سرور در نظر گرفته شوند. لذا نياز است حداقل دو حلقه چاه ارت با مشخصات مذکور برای اتاق سرور حفر شود: يک حلقه مختص تأسیسات و ساختارهای فلزی، يک حلقه مختص تجهيزات و رک‌ها.

 

4- سیستم برق و الکتریکال

1-4 تابلو برق توزیع

برای کنترل و ارتباط برقي تجهيزات موجود در اتاق سرور، تابلو برق اصلی باید طوری طراحی شود که امکان نگهداری و سرویس، توسعه و تأمین افزونگی را داشته باشد. باید مسیر تغذیه دوگانه (main-tie-main) یا پیکربندی افزونه مستقل فراهم گردد. شینه برق باید کمی بزرگ‌تر از حد نیاز وضعیت موجود در نظر گرفته شود(زیرا وقتی سیستم الکتریکی راه‌اندازی می‌شود، قابلیت گسترش کمی دارد). بهتر است کلیدهای قطع (CB) تابلو برق بین ردیف‌های فیوز روی تابلو، قابل جابجایی باشند. طراحی سیستم الکتریکال باید به گونه‌ای باشد که نگهداری و تعمیر تابلوهای برق، شینه و یا کلیدهای قطع امکان‌پذیر باشد. 

2-4 تابلو برق ATS

قطعی لحظه‌ای برق میتوان خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورد. از این رو برای این که تجهیزات بدون قطعی برق باشند از UPS استفاده می‌شود و اگر UPS توان پاسخگویی و تأمین برق مورد نیاز را نداشته باشد از ژنراتور استفاده می‌شود. سوییچ دستی میتوان باعث قطعی شود ولی اگر از تابلوی برق ATS استفاده شود, سوییچ به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.تابلو برق ATS قطعی برق را تشخیص داده و به کمک سوییچ دو حالته برق ورودی را از روی برق شهری به ژنراتور سوییچ می‌کند و پس از اتصال برق شهری دوباره به صورت اتوماتیک به برق شهری سوییچ می‌کند. تابلو برق ATS بین برق شهری و ژنراتور و یا دو ژنراتور یا ترکیبی از این‌ها قرار می‌گیرد. معمولاً تابلو برق ATS را در نزدیکی و یا بروی ژنراتور نصب می‌کنند.

5- سیستم زیرساخت Passive و کابل‌کشی

آماده‌سازی اتاق سرور جهت ارتباطات شبکه‌ای سرورها با ایستگاه‌های مختلف شبکه از جمله کارهای پایه‌ای در اتاق سرور می‌باشد. در واقع کلیه هزینه‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد، هدفش استفاده مطمئن و منطقی از تجهیزات نصب شده در اتاق سرور می‌باشد. از آنجایی که مرکز اطلاعات و پردازش روی شبکه، سرورها هستند؛ لذا ارتباط مناسب این سرورها با مجموعه شبکه امری اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا چهار عامل زیر مد نظر هستند.

  1. پیاده‌سازی مدل سه لایه
  2. کابل‌کشی استاندارد
  3. ثابت کردن رک‌ها
  4. کانال‌های عبور

6- سیستم امنیتی و حفاظت فیزیکی

1-6 سیستم دوربین مدار بسته

با توجه به اهمیت اطلاعات و لزوم مراقبت بیشتر از تجهیزات اتاق سرور، نصب دوربین‌هاي کنترلی تحت شبکه درون اتاق سرور ضروری است. دوربین‌ها به طور 24 ساعته فضای اتاق را مانیتور کرده و Log ها را در سرور مربوطه ذخیره می‌کند.

2-6 سیستم کنترل تردد

به منظور پیاده‌سازی سيستم امنيت فيزيكي و جلوگیری از دسترسي و ورود افراد و پرسنل غیرمجاز به تجهيزات و منابع، از سيستم هاي كنترل دسترسي در مبادي ورودي هر یک از فضاها استفاده می‌شود.به منظور تأمین ايمني حداكثري در ورودي هر يك از فضاها از سيستم هاي كنترل دسترسي سه عاملي شامل كد، كارت و اثرانگشت استفاده می‌گردد.

 

در صورت وجود هر گونه سوال، راهنمایی و مشاوره در حوزه آشنایی با نحوه استاندارد سازی اتاق سرور می توانید با کارشناسان شرکت توسعه نگار فرنام، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:00 صبح الی 17:00 از طریق شماره 88269731-021 در تماس باشید یا درخواست خود را از طریق پیامرسان واتساپ یا تلگرام به شماره 09120280754 و یا آدرس ایمیل info@farnamco.net ارسال نمایید.

فهرست